سفارش تبلیغ
صبا ویژن


بسم رب الشهدا
ان ربک لبا ل
مرصاد (همانا پروردگار تو در کمینگاه است.)


تحلیلی بر عملیات مرصاد (انهدام پیشمرگان ناکام صدام)
پذیرش قطعنامه (آتش بس)

در اواخر دفاع مقدس ،پذیرش قطعنامه 589 سازمان ملل از سوی ایران همانگونه که عراق را در بن بست سیاسی و نظامی شدیدی قرار داد و توطئه های وسیعی که از جانب استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی دیده شده بود را نقش بر آب کرد ،بر گروهک ها وعناصر به اصطلاح اپوزسیون نیز شوک شدیدی وارد ساخت ،در این میان منافقین به عنوان تنها گروهی که همه ی حیثیت و هستی سازمان خو را در گرو جنگ نهاده بود بیشترین صدمه و لطمه را از پذیرش قطعنامه توسط ایران متحمل شد .بنابراین برای خارج شدن از این بن بست،توطئه ی عملیات بر ضد مردم مرز نشین ما را شکل دادند و با توجه به شرایط جدیدی که در جنگ پیش آمده بود فرصت را غنیمت شمرده و برای اهداف پلید خود عملیاتی را که برای شهریور67 پیش بینی کرده بودند را ،دو ماه جلو انداخته و اواخر تیر ماه 1367 با تمام قوای مسلح خود به مرز غربی کشور عزیزمان (مرز خسروی)یورش برده و عملیات خود را آغاز کردند .

نقش عراق :

از مدت ها قبل اطلاعاتی بدست آمده بود که صدام درصدد است در فاز جدید جنگ با استفاده از ضد انقلابیون در داخل خاک ایران عملیات هایی را انجام دهد .در این میان منافقین طی دو عملیات ،تحت عناوین آفتاب در فکه و چلچراغ در مهران تا حدودی آمادگی خود را برای محوریت این شرارت در داخل برای صدام به اثبات رساندند . و از طرفی از آنجا که عراق به خاطر پذیرش قطعنامه بهانه ای برای تجاوز جدید به ایران نداشت ،با حمایت و پشتیبانی ،تسلیحاتی لجستیکی و هوایی از منافقین با روشی جدید توسط منافقین به خاک میهن اسلامی یورش برد .البته حجم عظیم عملیات توسط نیروهای عراقی و ارتش بعث عراق صورت گرفت و در چند موضوع قسمت اصلی کار را صورت داده و کار منافقین را آسان کردند که آن موضوعات عبارتند از :

1-      تک وسیع عراق در محور خسروی – قصر شیرین – سرپل ذهاب و اشغال این سه شهر توسط ارتش عراق و شکستن خط پدافندی نیروهای ایران به منظور باز کردن راه برای آنان

2-      پشتیبانی هوایی با نیروی هوایی هواپیماهای جنگنده و بمب افکن و هوانیروز(هلیکوپترهای جنگنده و بمب افکن و نیروبر)

3-      پشتیبانی امکاناتی و ترابری زمینی وسیع به منظور حمل امکانات – نیرو – تامین تجیهزات و...

4-      پشتیبانی اطلاعاتی و عملیاتی وسیع به نحوی که تمام حرکات و سکنات منافقین با نظر ‍ژنرالهای کارکشته عراق انجام می شد.       

هدف منافقین :

طراحی و هدف عملیاتی منفقین از حرکت سریعی که در عمق خاک ایران و با تانک های برزیلی دجله (دارای سرعت 120 کیلومتر در ساعت ) انجام می شد به خیال خام چندین شهر مسیر قصر شیرین تا تهران و در نهایت رسیدن به تهران بود .

زمان بندی و برنامه ی عملیات منافقین :

در این طرح ریزی منافقین در نظر داشتند با وارد کردن 13 تیپ نیروی رزمی در تهران ضمن تسخیر و اشغال ماکز مهم قدرت ،حکومت را به خیال خود به دست بگیرند که طبق زمان بندی این طرح نیروهای منافقین بایستی ساعت شش بعد از ظهر روز دوشنبه 3 مرداد 67 به کرند غرب و ساعت 8 شب همان روز به اسلام آباد غرب و ساعت 10 شب همان روز به کرمانشاه رسیده و در این شهر دولت خود را اعلام کنند .

سازمان منافقین و نام عملیات آنان :

این عملیات که نام آن را (گروه جاویدان)نهاده بودند با 25 تیپ که هر تیپ به طور متوسط دویست الی سیصد نفر نیرو داشت ،انجام پذیرفت  که جمع نیروهای منافقین در این عملیات پنج الی هفت هزار نفر بیشتر نبود .
فرماندهی کل عملیات بدست شخص مسعود رجوی و مریم رجوی بود که پنج محور با فرماندهان مشخص برای تسخیر محورهای :

1-      اسلام آباد

2-      کرمانشاه

3-      همدان

4-      قزوین

5-      تهران

در نظر گرفته شده بود .

نیروهای منافقین متشکل از 60 درصد و 40 درصد زن بودند که همگی آنان از ایرانیانی بودند که به دلایل مختلف (تحت تعقیب بودن ،جرایم یاسی،جرایم مالی ،قتل ،جنایت و...) از کشور گریخته و به خاطر پول و امکاناتی که سازمان در اختیار آنان قرار می داد و به خاطر فرار از وضع اسف بار آوارگی  در کشورهای بیگانه توسط عضویابان سازمان جذب و با آموزش نظامی و شست و شوی فکری آنان را برای عملیات داخل ایران اماده کرده بودند که تضادهای فکری و فساد های اخلاقی و مشکلات روحی و روانی بین آنان معروف و زبانزد بود .

نحوه هجوم منافقین :

با بازگشایی خط اصلی رزمندگان و تسخیر شهرهای خسروی – قصر شیرین – سرپل ذهاب با انجام عملیات هلی برد پشت ارتفاعات پاطاق توسط ارتش عراق تقریبا کار قابل توجه نظامی برای منافقین باقی نمانده بود و با تکیه بر جاده و عدم حضور موثر در ارتفاعات در نقاط حساس به صورت ستونی و تقریبا شبیه یک حرکت خودرویی کلیه نیروهای خود را به شهر کرند و در نهایت به شهر اسلام آباد رسانیده و در این مسیر فقط با مردم برخور داشتند  و در طول مسیر با نیروهای بسیار محدود و انگشت شمار خودی برخورد و درگیر شده بودند .

پس از حضور در اسلام آباد حرکت خود را به طرف کرمانشاه ادامه دادند که در آن زمان نیروهای خودی در دو محور چهار زبر و اسلام آباد زمین گیر شدند .

آغاز عملیات مرصاد (عملیات نیروهای خودی بر علیه منافقین ) :

توقف نیروهای منافقین در منطقه چهار زبر و اسلام آباد حدود دو روز طول کشیده بود و با تلاش نیروهای خودی سازمان یافته و مردمی در دو محور 1 – چهارزبر به منظور سد حرکت منافقین و جلوگیری از پیشروی بیشتر آنان
2- منطقه ی عمومی اسلام آباد (از جناح های مختلف ) به منظور وارد آوردن ضربه به عقبه دشمن و متلاشی کردن آن حرکت آنان متوقف شده بود که عملیات مرصاد با رمز مقدس (یا علی بن ابی طالب) اغاز گردید .

محور اول عملیات (ارتفاعات چهار زبر ):

در این محور نیروهای مردمی زیادی به سرپرستی روحانی شهید "حاج ذبیح الله کرمی" که در آن زمان قاضی و عالم شرع یکی از شهرهای استان کرمانشاه بود،گرد آمده بودند .با کمک نیروهای سپاه متشکل از چند تیپ حاضر در منطقه، پس از سد حرکت منافقین از 4/5/67 الی 5/5/67 به مدت دو روز ،با اعلام رمز عملیات همان نیروهای موجود به کمک نیروهای جدید منافقین را نابود و به سمت ارتفاعات حسن آباد و در نهایت شهر اسلام آباد حرکت کردند .

محور دوم عملیات (شهر اسلام آباد ):

علیرغم اینکه تصور میشد اسلام آباد در کنترل کامل دشمن است ولی جناح های شهر(کوه های اطراف شهر و گلوگاه ها و راه های رسیدن به شهر ) در دسترس نیروهای خودی بود .لذا چندین گردان از یگان های مختلف موجود در منطقه مانند تیپ نبی اکرم (ص) که در آن زمان در منطقه ی عمومی پادگان ابوذر بود .به کمک نیروهای جدید اعزام شده مردمی و یگان های سازمان یافته با هلی برد و ... به منافقین مستقل در شهر اسلام آباد حمله و آنان را به طور کامل نابود نمودند.

محور سوم عملیات (شهر کرند غرب و جاده های عقبه ی شهر اسلام آباد ):

گردان هایی نیز از تیپ های انصار الرسول و مقداد که بومی منطقه بودند،به کمک گردان هایی از لشگر6 (شش) ویژه پاسداران ،مامور بستن جاده عقبه منافقین شده و با این حرکت باعث شدند اکثر نیروهای آنان نتوانند از منطقه خارج شوند و به هلاکت رسیدند .

پایان عملیات : 

نیروهای منافقین که همه چیز را تمام شده یافتند ،به کوه های اطراف پناه برده و خیلی از آن ها گریختند که در طول سه روز عملیات پاکسازی با کمک مردم روستاهای منطقه تمامی آنان دستگیر و به محاکم قضایی سپرده شدند وآثار خودروهای بی شمار وتجهیزات گسترده آنان در درون شهرها نیز کاملا در این مدت پاکسازی گردیده و زندگی مردم در شهرها و روستاهای منطقه به حالت عادی برگشت.

                                             *****شادی روح شهدای غریب غرب ،صلوات ****




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 86 بهمن 25::: ساعت 4:18 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات