سفارش تبلیغ
صبا ویژن


با عرض سلام حضور تمامی شما دوستان و کاربران عزیز و گرامی. ساعات خوشی را برای همه ی شما دوستان عزیز آزرمندیم. همانطور که از عنوان مطلب برمیاید در این پست و انشاءالله پست های آینده برآنیم که سالهای جنگ را در مطالبی چند نگاهی گذرا بیندازیم. چرا که امروزه شاهیدم که جوانان ما و بلاخص نسل سوم و چهارمی های انقلاب عبارت «هشت سال دفاع مقدس» برایشان گنگ و نامفهوم است. امید که بتوانیم شبهات جوانان عزیز این مرز و بوم را پاسخگو بوده و رضایت حضرت دوست و شهدای راه حق را مهیا سازیم.

سیری در جنگ ایران و عراق
محققین بر این باورند که وقوع انقلاب اسلامی و آثار و نتایج آن بیشترین تاثیر را در جنگ داشته است. . بدین معنا که با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط شاه ، بنای استراتژی آمریکا که بر دو ستون ایران و عربستان صعودی پی ریزی شده بود فرو ریخت و این مسئله مناسبات میان دو کشور ایران و عراق را دستخوش تحول کرد. بدین ترتیب که موازنه نسبی قوا که بین ایران و عراق حاکم بود تغییر کرد و با پیدایش خلأ قدرت در منطقه موج اسلامی می توانست ثبات منطقه را مورد تهدید جدی قرار دهد.
وضعیت نظامی ایران نشان دهنده کاهش توان دفاعی کشور و در نتیجه از میان رفتن قدرت بازدارندگی ایران در برابر عراق بود و این مسئله نقش اساسی در تصمیم گیری عراق برای تجاوز به ایران بود. رژیم عراق به منظور دستیابی و تسلط بر خلیج فارس اوضاع را به سود خود ارزیابی کرد.در این مرحله گرایش سیاسی عراق که به طور سنتی به سوی مشرق بود به سمت غرب چرخید. شمارش معکوس جنگ در سال 1358 آغاز شد. در فروردین 1359 آمریکا ضمن قطع رابطه با ایران به تحریم اقتصادی ایران اقدام کرد.....


شهریور 1359 تا شهریور 1360:::
اهمیت و جایگاه خوزستان در استراتژی تهاجمی عراق منجر به تمرکز اصلی توان ارتش عراق در این منطقه شد.لشکر 10 ارتش عراق در منطقه غرب رودخانه کرخه در عرض 4 روز فاصله 80 کیلومتری مرز تا رودخانه را در پشت سر گذاشتند. تجاوز ارتش عراق به ایران با استعداد 48 یگان سازماندهی شده در قالب تیپ ها و لشکرهای زرهی، مکانیزه و پیاده، با برخورداری از پشتیبانی 800 قبضه توپ ،5400 دستگاه تانک و نفربر، 400 قبضه توپ ضد هوایی،366 فروند هواپیما و 400 فروند هلی کوپتر صورت گرفت. مقصود رهبران عراق از تجاوز این بود که با شکست نظامی ایران اهداف خود مبنی بر قرارداد 1975، تجزیه استان خوزستان و در نهایت براندازی نظام جمهوری اسلامی را تأمین نماید.
لشکر 10 ارتش عراق در ساعت 9 صبح 5/7/1359 در کنار پل نادری مستقر شد. در محور بستان – سوسنگرد. و لشکر 9 زرهی در همان خیز اول با اشغال بستان و محاصره سوسنگرد و حمیدیه در نزدیکی اهواز رسید. که با شبیخون برادران سپاه به فرماندهی شهید غیور اصلی، اقدام به عقب نشینی کرد.لشکر 3 زرهی همراه با تیپ 33 نیروی مخصوص برای اشغال آبادان و خرمشهر وارد عمل شد. اما بر اثر مردم بسیج – سپاه خرمشهر تا 4/8/1359 آبادان به مدت 34 روز نتوانست شهر را تصرف کند. عراقی ها در 19/7/1359 آبادان را محاصره کردند و 15000 کیلومتر مربع از اراضی ایران را به اشغال خود در آوردند.

 


صدام امیدوار بود با اقدام به تصرف ساحل شمالی اروند به اهداف خود مبنی بر لغو قرارداد 1975 دست یابد. امام خمینی (ره) با درکی که از ماهیت تلاش های سیاسی – نظامی عراق در مرحله جدید داشتند ، فرمان " شکستن حصر آبادان " را در تاریخ 14 آبان 1359 صادر فرمودند. تشدید مقاومت در آبادان و عقب راندن نیروهای مهاجم عراق از نخلستان های کوی ذوالفقاری آبادان و شکست نیروهای عراقی در عبور از رودخانه بهمنشیر، در واقع استراتژی عراق را در نقطه اصلی آن با شکست همراه کرد. آنچه امام خمینی بعدها بیان کردند، مواضع برحق ایران را نمایان ساخت. " ایران می گوید که تا از خانه ما بیرون نروید و تا جرمهایی که کرده اید معلوم نشود که شما مجرم هستید و تا ضررهایی که به ایران زدید جبران نشود و حکم به جبران نشود، صلح معنی ندارد. "
مقاومت نیروهای مردمی – سپاه – ارتش – و فرمان امام برای شکستن محاصره شهر آبادان طرح دشمن را عقیم گذاشت.
در پست های آینده با نقش حضور بنی صدر در آن سالها و بررسی جنگ در طول هشت سال دفاع مقدس در خدمت شما دوستان عزیز خواهیم بود.                                

التماس دعا
یا علی و یا حق!



 




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 88 مهر 9::: ساعت 5:24 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات