سفارش تبلیغ
صبا ویژن


هفته دفاع مقدس

دفاع مقدس در کلام رهبری

هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است. در این مجموعه تابناک، درخشنده ترین و نفیس ترین نگین گرانبها یاد و خاطره شهیدان است. آنها جوانان و جوانمردان رشید و پاک سرشتی بودند که با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و وظیفه ی بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند. هر ملتی که چنین دلاوران آگاه و شجاعی را در دامان خود پرورده باشد حق دارد به آنان ببالد و آنان را الگوی تربیت جوانان خود در همه دوران ها بداند.

دفاع مقدس و غرور ملی

هشت سال دفاع جانانه ملت در برابر تجاوز وحشیانه دشمن منشأ غرور ملی پایان ناپذیری برای مردم سلحشور ایران گردید و باعث شد که توطئه مشترک شرق و غرب برای به زانو درآوردن ملت بزرگ ایران به فرصتی برای اثبات توانمندی های اسلام و انقلاب و کشور تبدیل شود. رشادت های جوانان برومند، انقلاب و نظام را بیمه کرد و نشان داد که با داشتن پشتوانه مردمی و در پرتو حاکمیت اسلام و وحدت نیروها می توان هر دشمن خیره سری را ناکام ساخت.

دفاع مقدس و ولایت پذیری

این روزها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می شود، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می دارد. ملتی که با پرورش رزمندگانی حماسه آفرین مفهوم روشن «تعبد در برابر ولایت» را به نمایش گذاشتند و با انگیزه «ادای تکلیف» در پی «مرجع و رهبر» خود سر از پا نشناخته، به جبهه های حق علیه باطل شتافتند و طلوع عشقی بی بدیل را ترسیم کردند و به پیروزی بزرگی که حفاظت از وجب به وجب سرزمین اسلامی و صیانت از مکتب و عقیده بود دست یازیدند.

پیام دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس یادآور خون های مقدسی است که در پای شجره طوبای انقلاب اسلامی ریخته شد. فرزندان جبهه و شهادت اطاعت را عبادت می بینند. وارثان دفاع مقدس عزت جهاد را با ذلت در خانه نشستن عوض نمی کنند. ایستادگی آنها نشستگان تاریخ را به قیام وا می دارد و این پیام بزرگ دفاع مقدس است.

سال های عشق و عطش

خدایا، آن سال ها رفتند؛ سال های زلال مهربانی؛ سال های سجود و صعود؛ سال های اوج شهادت و شجاعت مادران شهید؛ سال های سنگرهای سوز و گداز؛ سال های خوش «دوکوهه»؛ سال های بی قراری و انتظار. دریغا که سال های عشق و عطش گذشت!

دفاع مقدس و انگیزه ما

مردم ایران با برخورداری از رهبری توانا و آگاه، هوشمندانه و با انگیزه های دینی و ملی در مقابل دشمن متجاوز به پاخاست و صحنه های زیبایی از وفاق ملی را به نمایش گذاشت. انگیزه حضور مردم ما دینی، عقیدتی و ملی بود. دفاع ما نبردی صددرصد شرافتمندانه بود و به همین دلیل حاضر نشدیم مقررات انسانی و اسلامی را در این جنگ زیر پا بگذاریم.

جبهه، مدرسه ی عشق

چهره ای شاد و نورانی داشت. خوب که نگاهش می کردی می توانستی آثار خستگی را در صورتش ببینی. ولی چشمانش تو را بیشتر مجذوب خود می کرد. لباس خاکی، ساده و تمیزی بر تن داشت. هفده ساله نشان می داد. لاغر و باریک اندام بود و در چهره اش مظلومیتی غریب موج می زد. اصلاً به او نمی آمد که مرد جنگ و جبهه باشد؛ اما نگاهش می گفت: «جبهه بزرگ و کوچک نمی شناسد، عشق می شناسد».

به او می گویم: «چرا به مدرسه نرفتی؟». با اخم نگاهم می کند و جواب می دهد: «جبهه خود مدرسه است؛ آن هم مدرسه عشق و ایثار؛ مدرسه ای که انسان کامل پرورش می دهد». بعد لبخندی می زند. لبخندش سراسر معنا بود. سال ها بعد مادرش عکسش را نشانم داد و گفت: در کربلای پنج کربلایی شد...

دلتنگ روزهای خدایی

دلم برای جبهه تنگ شده؛ روزهایی که خدا نزدیک بود؛ آن روزها که صدای توپ و تفنگ در هم پیچیده بود و نوای یا زهرا و یا حسین شهر را پر کرده بود. دلم برای غروب های شلمچه، موج های خروشان اروند، دوکوهه و حسینیه حاج همت تنگ شده. دلم هوای نماز مسجد جامع خرمشهر کرده. کاش دوباره در زمین صبحگاهی می نشستیم پای دعای «عهد» بچه ها. دلم هوای ایستگاه صلواتی با آن چای همیشه جوش خورده اش کرده. دلم برای همه چیز جبهه و جنگ تنگ شده. از شهر و حصارهای بلندش خسته ام. خدایا دلم تنگ روزهای خدایی است...

پشت هیاهوی شهر

پشت هیاهوی شهر، پشت این حجم سیاه بی اعتنایی، پشت این تراکم خودبینی و خودخواهی، پشت این تزویرها و تظاهرها، سنگرهایی بود پر از سجاده های سبز و فرصت های آبی با فرشهایی از آسمان؛ هوایی آکنده از اخلاق و صمیمیت؛ خلوت هایی که پوشیده از آفتاب بود و سرشار از خدا و عشق؛ لبریز از آینه بود و آرامش؛ وقت هایی که می شد زانو به زانوی عشق نشست و با خدا صحبت کرد. ماه ها و سال هایی که دور از خود می توانستی با سر انگشتان دعا حیات را لمس کنی، با تمام دلت در فضای شفاف گل ها بنشینی، شیرینی پرواز را بنوشی و حضور خدا را ادراک کنی. آه آن روزها و آن سال های خوب کجاست؟! شب هایی که همگی شب قدر بود...

زنان و دفاع مقدس

زنان ایرانی با انقلاب اسلامی و جنگ حیاتی دوباره یافتند. زنان ایرانی همان مادران، همسران و خواهران کسانی بودند که در صف مقدم جبهه از عقیده و ناموس و سرزمین خویش دفاع می کردند. زنان شجاع ایران اسلامی حماسه آفرینان عرصه های پشتیبانی و امداد جبهه های جنگ و جهاد بودند که نقش خویش را در نهایت تعهد، ایثار و تلاش ایفا کردند و در این میدان سخت و طاقت فرسا نیز موفق و سربلند به در آمدند و افتخاری بر افتخارات خویش افزودند که به جز زنان صدر اسلام نمی توان نمونه ای برای آن نشان داد. حضور در خط مقدم جبهه و جنگ، پرستاری و مداوای مجروحان جنگی، تهیه وسایل رفاهی برای مردان جنگ، و حضور فرهنگی در شهرها از مهم ترین فعالیت های زنان در طول دفاع مقدس بوده است. زنان حماسه های بزرگ آفریدند و دیدگان تاریخ را در بهتی عجیب فرو بردند.

دفاع مقدس و هنر

همواره دفاع ملت ها از سرزمین های خویش الهام بخش هنرمندان متعهد و مسئول بوده است. با نگاهی کوتاه به عرصه های مختلف هنری ـ ادبیات، سینما، نقاشی، موسیقی و غیره ـ می توان دریافت که بهترین و برترین آثار متعلق به جنگ های دفاعی و مقدس است. بر این اساس دفاع مقدس ما نیز منبع سرشار و پایان ناپذیری برای خلق آثار هنری برتر و متعهد است. اگر بخواهیم صحنه های به یاد ماندنی جنگ و دفاع مقدس برای تمام نسل ها و عصرها ماندگار بماند باید آن رشادت ها، شهادت ها و جانبازی ها را در قالب های مختلف هنری درآوریم. نسل های بعد باید بدانند که برای حفظ این سرزمین چه عزیزانی جان و مال خویش را در طبق اخلاص نهاده اند و این مهم میسّر نمی شود مگر اینکه درباره جنگ فیلم های برتر، شعرهای پرمحتوا، داستان های پرشور و نقاشی های پرجاذبه ساخته و پرداخته شود.

دفاع مقدس و استقلال نظامی

ایران قبل از انقلاب اسلامی کشوری بود که در تمام مسائل نظامی وابسته به آمریکا و غرب بود. حضور مستشاران نظامی آمریکا در تمام سطوح نیروهای مسلح آشکار بود. اما با وقوع انقلاب اسلامی و اخراج مستشاران نظامی و شروع جنگ تحمیلی، نیروهای نظامی، خود ارکان ارتش و صنایع نظامی را در اختیار گرفتند. نیازهای مختلف جنگ و تحریم شدید تسلیحاتی باعث شد در صنایع نظامی نوآوری های مختلفی بروز کند. این روند بعد از جنگ نیز ادامه یافت. ساخت موشک ها و تانک های پیشرفته و ناوهای کوچک و بزرگ از دستاوردهای مهم صنایع نظامی در طول دوران دفاع مقدس می باشد.

خاطره ای از آن روزه

تازه جنگ شروع شده بود. خبرهای سخت و دردناکی از جبهه های جنوب و غرب می رسید. بی دردان مرفه فرار را بر قرار ترجیح می دادند و بار سفر به سوی بهشت خیالی غرب می بستند. پابرهنه گانِ همیشه استوار با کم ترین سلاح و تجهیزاتی در مقابل دشمنِ تا بن دندان مسلح ایستادگی می کردند. آن روز وقتی از مدرسه به خانه آمدم دیدم مادر لباس های سبز پدر را آماده می کند. خواهر کوچکم سعی می کرد پوتین های پدر را تمیز کند. بوی عطر پدر فضای خانه را خوشبو کرده بود. پدر در لباس رزم چه استوار و راست قامت می نمود. او می رفت، مادر آهسته گریه می کرد، خواهرم از پدر سوغاتی می خواست و من به تماشای قدم های استوار او ایستاده بودم. او رفت و از جبهه برایمان سوغات شهادت آورد.

جوانان و دفاع مقدس

بسیاری از نیروهای حاضر در جبهه ها جوانان بودند. جوانان در قالب نیروهای بسیج حضوری چشم گیر در دفاع مقدس داشته اند. این جوانان از سر کلاس درس و دانشگاه یا کارخانه و مزرعه و اداره برای دفاع از آرمان و سرزمین خود به جبهه ها آمده بودند. جوانان ایران اسلامی با خلق رشادت های فراوان نشان دادند که بهترین جوانان جهانند. الگوی این جوانان، جوانان کربلا بود. ملتی که چنین جوانانی دارد به جاست که بر خود ببالد و به داشتن چنین جوانانی افتخار کند.

التماس دعا

<\/h3>



هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 89 مهر 1::: ساعت 12:48 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز وبلاگی

بنا به قول قبلی گزارش برگزاری مراسم خادمین الشهداء را خدمت شما عزیزان ارائه می کنیم.

با استعانت از حضرت باری تعالی و عنایت شهدای عزیزمان مراسم در حد خوب و والایی برگزار شد. در ابتدای مراسم مدعوین و خادمین الشهدای عزیز گوش جان سپردند به آیات روح بخش کلام الله مجید و دقایقی را در باغ زیبا و روح پرور صوت قرآن سپری و با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران قیام کردند.
پس از آن مداح توانای اهل بیت حاج رضا کهراریان اجرای مراسم را با ذکر مصیبتی از ایام شهادت بزرگ بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) دنبال کردند و دل مدعوین عزیزمان به کوچه پس کوچه های مدینه راهی شد.
پس از پخش کلیپی از سالهای دفاع مقدس مهمان ویژه برنامه حجة الاسلام سید یاسر موسوی مراسم را با سخنان گهربارشان درباره مقام والای شهادت و مقام ویژه خادمین شهدا مزین کردند.
اهم سخنان ایشان به وظیفه فرهنگی ای که اکنون یعنی پس از شهدا بر عهده ی ما گذارده شده است، باز می گشت. و با مثال های زیبایی از شهدا این وظایف رابه گوش خادمین شهدا رساندند که در لباس خادمی کار فرهنگی نیز بکنند.

از شهدای عزیزی یاد کردند و با ذکر خاطره هایی از آن بزرگان یادشان را تا همیشه در قلب همه جاویدان ساختند. و در پایان صحبت هایشان یادی از شهدای غرب کردند و این دیار را دیار مردم غیور و سلحشوری خواندند که در سال های آتش و خون مقاومت نموده و تا سر حد جان به فرمان ولی فقیه شان لبیک گفتند.
بعد از اتمام سخنرانی این روحانی بزرگوار مدعوین عزیز نماهنگی را با مضمون یاس بهشت و در وصف حضرت زهرا (س) مشاهده کردند.

و سخنرانی سردار بسیجی حاج محمد طالبی یادگاری از هشت سال دفاع مقدس پایان بخش مراسم بود. ایشان از از شرایط جنگ می گفتند و جنبه های مختلف هشت سال مقاومت را بیان کردند. و در این بین اشاره ی مستقیم شان به رشادت هایی بود که در آن شرایط سخت و طاقت فرسا شهدای عزیزمان از خود نشان می دادند و از جوانان غیور بسیجی می خواستند شهدا را سرمشق و الگوی زندگی خود قرار دهند.

ایشان نیز یادی از شهید بزرگوار، شهید شیرودی که در منطقه غرب به شهادت رسیدند، کردند و تلاش و مجاهدت بی مثالشان را ارج نهادند.

و در پایان پس از پذیرایی از مدعوین نماز مغرب و عشا نیز به جماعت در مسجد آیت الله جلیلی کرمانشاه برگزار گردید و طبق برنامه عزیزان خادم به صرف شام دعوت شدند.

امید که این مراسم مورد توجه و عنایت حضرت حجة (عج) واقع شده باشد.

 

صلواتی نذر تعجیل در فرج گل نرگس.

التماس دعا.

یا علی




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: سه شنبه 89 اردیبهشت 21::: ساعت 9:5 صبح
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

خادمی یعنی عشق، یعنی جنون و دلدادگی... خادمی یعنی همه ی خوبی ها! همه ی مهربانی ها... به قول خواجه شیراز بریدن از هر آنچه رنگ تعلق پذیرد!!! خادمین خوب عشق چشم به درگاه ایزد منان دارند، چشم به مهربانی شهدا دارند.. امید شفاعت مادر سادات دارند...امید زیارت سالار شهیدان دارند.. چرا که خادم اند. و خادمی یعنی نزدیکی به همه ی این خوبی ها..خادمی یعنی پلی برای رسیدن به همه ی امیدواری ها!!
در وصف خادمی هر چه بگوییم حق مطلب را ادا نکرده ایم.باشد که از دستان قلم شده ی شهدا به ساحت قدس راه یابند و ما را هم دعا گویند.

خادمی یعنی عشق

به پاس همه ی نیکی های خادمین،هیئت مدیره ی موسسه فرهنگی وصال تصمیم به برگزاری مراسمی جهت قدردانی از این عزیزان با عنوان همایش " خادمین الشهدا " نموده اند. این همایش با حضور همه ی خادمین خوب شهدا در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور و سرداران و یادگارانی از سال های عشق و خون و هشت سال دفاع مقدس، به شرح ذیل برگزارمی گردد:

روز پنج شنبه مورخ 16/02/1389 از ساعت 15 الی 22

مکان : تالار فرهنگی وحدت واقع در میدان آیت الله جلیلی کرمانشاه

سخنرانان : سردار بسیجی یادگاری از هشت سال دفاع مقدس حاج محمد طالبی

حجة الاسلام و المسلمین موسوی ( که دعوت وصالیان را از شهر مقدس قم پذیرفته اند.)

مداح: جناب آقای رضا کراریان مداح توانای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام

دراین مراسم از خادمین و مدعوین عزیز قدردانی شده و شان کار خادمی را ارج می نهند. بسته های فرهنگی تعبیه شده نیز به خادمین عزیز تقدیم می گردد و نماز مغرب و عشا به جماعت در مسجد آیت الله جلیلی برگزار شده و پس از آن میهمانان عزیز به صرف شام دعوت می شوند.لازم به ذکر است که در پایان مراسم جلسه ای خصوصی بین سخنرانان و خادمین نیز برگزار شده و  خادمین عزیز وصال از بیانات گهربار این عزیزان مستفیض می شوند.

فلذا اخبار برگزاری مراسم از طریق همین پایگاه اینترنتی به اطلاع دوستان عزیز وبلاگی می رسد.

امید که موجبات رضایت حضرت حق و امام عصر (عج) و هم چنین شهدای راه عشق را فراهم آوریم.

التماس دعا
یاعلی




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: چهارشنبه 89 اردیبهشت 15::: ساعت 11:30 صبح
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

سلام

سلامی به تازه از سفر عشق برگشته ها، سلامی به هویزه دیده ها، سلامی به عاشقی های فکه و اروند کنار،سلامی به غربت دوکوهه دیده ها و سلامی به پاکی تمام خاک های عشق...

سفر عاشقی تون چطور بود؟ هنوز خیلی از دوستان توی خاک های جنوب هستند و هر روز ما با حسرت از تلویزیون می بینیمشون و تو فکر می ریم و با خودمون می گیم : سفر کاروان ما چرا اینقدر زود گذشت؟؟؟؟!!!!

و عاجز از جواب به این نتیجه می رسیم که اینقدر غرق در عشق و جنون شده بودیم که دیگه زمان برامون مطرح نبود.

بر و بچه های خوب ستاد شهید جعفری توی نقطه نقطه جنوب از همه شماها خاطرات قشنگی دارن. بچه های خادمی که با برگشتن هر کاروان اشک می ریختن و التماس دعا داشتن و هیچ وقت از خدمت به زائرین کوی شهدا خسته نمی شدن. از همین جا و از طرف همه بچه های خوب موسسه وصال به همه تون زیارت قبول می گم. زیات عاشقی تون قبول. ایمانتون قبول. دعاهاتون قبول.

یا مقلب القلوب .... گفتناتون روی خاک ها قبول، شروع سال نوتون کنار هفت سین شهدا رو تبریک

و در آخر می گیم که : راهیان نور، نورانی شدن قلبتان به انوار عشق شهدا مبارکتان باد.




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: شنبه 89 فروردین 7::: ساعت 4:59 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

ستاد راهیان نور شهید جعفری

شرح کلی طرح:
با عنایت به استقبال چشمگیر زائرین از سفر به مناطق عملیاتی در قالب کاروان های راهیان نور، خدمت رسانی منسجم و منظم مورد استقبال این عزیزان بوده و بخصوص اینکه این طرح در منطقه غرب و جنوب کشور در سال های پیش و در قالب های گوناگون اجرا گردیده و موفق ترین این برنامه ها ستاد ساماندهی چرخش زائر بوده، لذا ستاد راهیان نور شهید جعفری در نظر دارد مانند سالهای گذشته خدمات رسانی گوناگون از قبیل فرهنگی،اسکان،تغذیه و مراسمات را به این عزیزان به صورت سازمان یافته به اجرا درآورده و پذیرای کاروان های عزیزان زائر باشد.

بازه زمانی: از مورخه 15/12/88 لغایت 15/1/89

سیکل گردش:

ایام                برنامه های قبل از ظهر               محل اقامه نماز ظهر و عصر و صرف نهار          برنامه های بعدازظهر 

روز اول      حرکت از مبدأ و مطالعه بسته فرهنگی در اتوبوس     پل دختر _ مسجد و حسینیه امیرالمؤمنین        بازدید از پادگان دوکوهه و زیارت قبورشهدای
 --                                                                                                                                                                گمنام وروایتگری راویان در پادگان
روز دوم        زیارت یادمان فتح المبین _ زیارت یادمان فکه                                         یادمان فکه                                          زیارت یادمان شهدای چزابه
روزسوم      زیارت یادمان شهیدچمران در دهلاوبه_
  -                        زیارت یادمان شهدای هویزه                                                   یادمان طلائیه                      زیارت یادمان طلائیه_زیارت یادمان شهدای رمضان
روز چهارم     زیارت یادمان والفجر8 در اروندکنار                                  شهرآبادان قرارگاه شهید طهماسبی                     زیارت یادمان شهدای شلمچه
روز پنجم      زیارت مرقدعلی بن مهزیار_بازدید از سدکرخه                   سد کرخه در 20 کیلومتری اندیمشک             مسابقه در داخل اتوبوس و اهدای جوایز

ایام             محل اقامه نماز مغرب و عشاء              محل صرف شام و اسکان شب                 برنامه شبانه
روزاول                            پادگان دوکوهه                                    شهر شوش مرقد دانیال نبی همراه با زیارت                  پخش کلیپ و توجیه روایتگری
روزدوم                شهر بستان قرارگاه شهید سیبی                           شهر بستان قرارگاه شهید سیبی                        روایتگری،مراسم دعا و مناجات
روزسوم                   مسجدجامع خرمشهر                                    شهر آبادان قرارگاه شهید طهماسبی                       روایتگری،مراسم دعا و مناجات
روزچهارم                معراج شهدای اهواز                                          شهر اهواز قرارگاه شهید فرهنگیان                  پخش کلیپ،مراسم دعا و مناجات و
--                                                                                                                                                                      روایتگری پایانی(مراسم دعا)
روزپنجم                           ***                                                                      ***                                                                       ***




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: یکشنبه 88 بهمن 4::: ساعت 4:58 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

برنامه غذایی

   روزها                                         صبحانه                                                    نهار                                                    شام

  روز اول                                            ***                           استانبولی پلو+ماست+نان+نوشابه+چای    چلوخورشت قورمه سبزی+نان+نوشابه+چای
روز دوم                                کره+مربا+نان+چای                   کنسرو ماهی+نوشابه+نان+آبلیمو            خوراک سوسیس و سیب زمینی+نان+نوشابه
   -                                                                                                                                                                           +خیارشور و گوجه+چای
روزسوم                           پنیر+چای شیرین+چای+نان            استانبولی پلو+ماست+نان+نوشابه+چای          چلوخورشت قیمه+نان+نوشابه+چای
روز چهارم                         کره+عسل+نان+چای                     چلومرغ+دوغ+نان+چای                                   عدس پلو+نان+نوشابه+ماست+چای
روز پنجم                           کره+مربا+نان+چای                       ساندویچ کالباس+نوشابه+خیارشور و گوجه                                   ***

 

نحوه ثبت نام:
در صورت تمایل با برقراری تماس با شماره تلفن های اعلامی زیر و آگاهی کامل از شرایط ستاد،امکام اعزام کاروان خود را فراهم نموده و مطمئن شوید که در زمان مورد نظر امکان پذیرش کاروان شما وجود دارد،سپس با دریافت فرم قرارداد، امضاء  و واریز مبلغ جهت هر زائر 000/300 ریال (سیصدهزار ریال) از ثبت نام خود مطمئن شده و مقدمات اعزام کاروان خود را فراهم سازید.

مسئول ستاد: محمدباقر آقایی-09189255100 * مسئول ثبت نام و امور قراردادها:خانم عزیزی-09378311906 * تلفکس ستاد:08318239618
آدرس پست الکترونیکی:
Moasese_vesal@yahoo.com
:آدرس وبلاگ موسسه
       www.vesaleshohada.parsiblog.com

 

موسسه فرهنگی وصال کرمانشاه
ستاد راهیان نور سردار شهید حاج سید محمد سعید جعفری




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: یکشنبه 88 بهمن 4::: ساعت 4:20 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

جنگ در سال سوم(بن بست و توقف)                                                                    شهریور 61تا شهریور 62

روند تحولات جنگ در سال سوم براساس دو شاخص آغاز شد.نخست آنکه پیروزی های پی در پی ایران با آزاد سازی مناطق اشغالی به منزله ی ظهور قدرت نظامی جدیدی در ایران انقلابی با محوریت سپاه در منطقه و سقوط احتمالی رژیم عراق ارزیابی شد.

تهدیدات ناشی از تحولات برای منافع امریکا وغرب ،کلیه ی منابع وامکانات سیاسی وتبلیغاتی غرب برای مقابله با پیدایش وضعیت جدید در منطقه وتغییر توازن به سود ایران ، بسیج شد.

شاخص دوم : در واقع درک ایران از موقعیت نظامی خود و اوضاع بین المللی برای نادیده انگاشتن آن بود.به عبارت دیگر امکان دست یابی به پیروزی سریع و زود هنگام بر عراق سهل وآسان پنداشته می شد.لذا با تکیه بر همان تاکتیک های پیشین عملیات رمضان آغاز گردید.سرنوشت عملیات رمضان با سرنوشت رژیم سیاسی حاکم بر عراق گره خورده بود.برای همین مقابله با تهاجم ایران می توانست تزلزل روحی -روانی موجود در ارتش عراق و موقعیت سیاسی صدام را برطرف ساخته ومجددآ اعتماد به نفس را به ارتش عراق وحامیان منطقه ای عراق باز گرداند.عراق در این عملیات برتری زرهی واستحکاماتش را به نمایش گذاشت .همین مسئله عامل موفقیت دفاعی عراق در سالهای 1362 تا 1363 بود .

پس از عملیات رمضان این مسئله روشن شد که استراتژی جمهوری اسلامی برای دستیابی به صلح با سبک یک پیروزی می باشد.بدین شکل که ایران با یک عملیات پیروز دشمن را در وضعیتی قرار دهد که سر انجام جز ارائه امتیاز به ایران و پایان دادن به جنگ راه دیگری نداشته باشد.بازسازی مناطق وشهر های مرزی آغاز شد در آن زمان سفیر وقت امریکا در عراق گفت :ما نگران شیعه گرایی تند رو هستیم در این میان استراتژی جدید امریکا در مورد جنگ ایران وعراق بر این پایه قرار داشت که جنگ را در یک محدوده ی معین نگاه دارد وضمن ممانعت از پیروزی ایران حمایت های خود را از عراق به عمل آورد .

بر همین اساس در آذر 1361 بنگاه اعتبار کالا ( شاخه ای از وزارت کشاورزی امریکا) اعتباری به مبلغ 300 میلیون دلار برای خرید برنج  وگندم را در اختیار عراق قرار داد .این اعتبار در مرحله ی بعد به یک میلیارد دلار افزایش یافت. در این مرحله از جنگ شوروی شروع به ارسال سلاح به عراق کرد ودر نوامبر 1982 چهار صد تانک تی-55  و 250  تانک تی -72 به عراق تحویل شد ومقدار زیادی موشک وتعدادی جنگنده های میگ 25 شناسایی و هلی کوپترهای توپدار به عراق ارسال شد .

فرانسوی ها برای تقویت قدرت تهاجمی هوایی و واحد های ضد هوایی عراق تلاش زیادی کردند .

در بهمن 59 چهار فروند میراژ فرانسوی با هدایت خلبانان نیروی هوایی فرانسه وارد قبرس شد و از آنجا توسط خلبانان عراقی به عراق منتقل شد.13 دستگاه  موشک انداز متحرک علاوه بر سکو های ثابت به عراق تحویل شد .احداث شبکه پناهگاه های  پرهزینه ی زیر زمینی بخشی دیگر از تلاش های مهندس های انگلیسی بود.

در این چهار چوب عملیات مسلم بن عقیل در منطقه ی  غرب سومار طرحریزی  و در تاریخ 9/7/1361 اجرا شد وعملیات محرم در جنوب شرقی دهلران در غرب  عین خوش ،یک ماه بعد در تاریخ 10/8/1361 انجام شد که هر دو با موفقیت به پایان رسید.موقیت دشمن در منطقه ی عمومی العماره و موفقیت های حاصله در عملیات محرم منجر به طرحریزی  عملیات والفجر شد.انتخاب نام والفجر علاوه بر تقارن زمانی با دهه ی فجر ،اساسآ با این ذهنیت آغاز شد که در آستانه برگزاری کنفرانس ،غیر متعهد ها ،سرنوشت جنگ با شکست عراق مشخص شد. این عملیات در 18/11/1361آغاز شد. در این عملیات اختلاف نظر سپاه وارتش در مورد طرحریزی فرماندهی واجرای عملیات برای نخستین بار آشکار گردید.ناکامی عملیات والفجر با توجه به نتایج آن به والفجر مقدماتی تغییر نام یافت وعملیات جدیدی به نام والفجر (1)شروع شد.این عملیات بر پایه ی تفکرات  برادران ارتش در شمال غربی منطقه والفجر مقدماتی -در ارتفاعات حمرین تا فکه طرحریزی و در

تاریخ 21/1/1362 اجرا شد. عملیات دوباره ناکام ماند. آنگاه اندیشه عملیات مستقل توسط سپاه و ارتش باعث بوجود آمدن عملیات بدر شد. بدین ترتیب عملیات والفجر (2)در غرب پیرانشهر در 29 تیر 1362اجرا ومنطقه حاج عمران به وسعت 30 کیلومتر مربع آزاد شد .عملیات والفجر (3)در منطقه عمومی مهران طرحریزی و در تاریخ 7/5/1362 اجرا شد.با اجرای این عملیات دشت مهران وجاده مهران -دهلران آغاز شد.گرچه سال سوم جنگ نتیجه روشنی نداشت. اما عدم گشایش بن بست جنگ به سود ایران با عدم دستیابی به پیروزی نظامی این سوال را بوجود آورد که ایران برای رهایی از بن بست موجود وشکستن آن چه اقداماتی باید انجام دهد؟




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: دوشنبه 88 آبان 18::: ساعت 4:4 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

سیری در جنگ ایران و عراق
جنگ در سال دوم: شهریور 1360 تا 1361
در مرحله جدید وبا در نظر گرفتن تجارب پیشین و با شناخت عمیق از دشمن و مطابق با توان و فارغ از روشهای کلاسیک که اساسآ حاصل ترجمه آیین نامه های ارتش آمریکا بود، در فاصله زمانی اسفند 1359 تا مهر 1360 مجموعآ بیش از 20 عملیات محدود اجرا شد.مشخصه این عملیاتها دستیابی به روش جدید برای شکستن خطوط دفاعی دشمن با اتکا به نیروهای بسیجی وسپاه بود.
شهید حسن باقری در فروردین 1360 پس از بحث با مسولین سپاه گفت: "باید به خود جرات داد وگفت که این نوع جنگیدن به درد نمی خورد ولازم است استراتژی جنگ عوض شود."
با تاکید ضرورت تغییر استراتژی جنگ سردار رضایی در این زمینه می گوید: استراتژی نظامی بطور کلی در ایران از هم پاشید.در این جا استراتژی جدید نیروهای حزب ا... آغاز شد.
آموزه ی جدید نیروهای انقلابی "سپاه وبسیج" در مرحله ی نخست شامل اصولی بود که بطور بنیادین با تفکر و روش فرماندهی بنی صدر در تعارض قرار داشت.
1
-حملات پی در پی به دشمن با اجرای عملیات محدود
2-تکیه بر عوامل معنوی هم چو وحدت ،ایمان وعشق به شهادت
3-
جذب نیرو وگسترش سازمان نیروهای انقلابی با سازماندهی بسیجی
4- همکاری با نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران وبکارگیری نیرو وامکانات آنها
5-اتخاذ تاکتیک های جدید با اتکا بر نیروهای پیاده و اجرای عملیات در شب
همچنین اندیشه های دفاعی سپاه تدریجاً شکل گرفت و زمینه های طرح ریزی عملیات گسترده وآزاد سازی کلیه ی مناطق اشغالی را فراهم ساخت.آیت ا... خامنه ای هنگامی که به عنوان نماینده ی امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع از نزدیک تحولات را پیگیری می کرد پس از فتح خرمشهر به این مسئله اشاره کرد که: "کلاً" تا قبل از عملیات ثامن الائمه ،عملیات ها غالباً موفق نبوده است وشاید یک یا دو عملیات تا حدودی موفق بوده وعلتش این است که تا قبل از این عملیات نیروهای مردمی به کار گرفته نمی شد یعنی از بسیج وسپاه  گذشته این مسولان نظامی حاضر نبودند حتی سپاه را در محیط کار نظامی راه بدهند ولذا از" درگیری های ما با بنی صدر همین مسئله بود."
بدین ترتیب در تاریخ 5مهر ماه 1360 در شرق رود خانه کارون عملیات ثامن الا ئمه با هدف شکستن محاصره آبادان آغاز شد وپس از 48 ساعت پس از نبرد ،مواضع دشمن در هم کوبیده شد .پس از عملیات فتح المبین عملاً توپخانه سپاه شکل گرفت.همچنین سپاه با جذب نیروهای مردم توانست 15 گردان نیرو سازماندهی کند.

عملیات ثامن الا ئمه :
نتایج این عملیات در اولین وهله در هم شکستن استرانژی دشمن در نقطه اصلی آن برخورداری از برگ برنده را ایران برای مذاکرات صلح،تلاش برای تداوم مقاومت در خرمشهر و منجر به حفظ آبادان شد. نتیجه دوم کسب اعتماد به نفس برای برداشتن گامهای بلندتر بود.
و با برنده شدن در این عملیات وضعیت روانی مناسبی در جامعه به وجود آمد. در نتیجه این تحول موقعیت لازم را برای طرح ریزی استراتژی آزادسازی مناطق اشغالی را به وجود آورد. یکی از کارشناسان نظامی خارجی بر این سلسله تاکید کرد که این پیروزی حقیقت را آشکار ساخت که برتری در قدرت رزمی و هوایی می تواند بی معنا باشد. این کارشناس همچنین اعتراف کرد و نوشت : " هنوز مشخص نشده است که ایرانیان چگونه به این حقیقت دست یافته اند."
پیروزی های حاصله در صحنه های سیاسی کشور با انتخاب آیت الله خامنه ای (مدظله) به ریاست جمهوری و گذر از مرحله بحران و بی ثباتی همراه با پیروزی در عملیات ثامن الائمه منجر بع دو اقدام شد.
1)سپاه سازمان رزم جدید خود را توسعه داد.
2)به موازات گسترش سازمان رزم اقدامات جدی و اساسی برای طرح ریزی یک سلسله عملیات به منظور آزادسازی کلیه ی مناطق اشغالی را آغاز کرد.
سال دوم جنگ را برای مقایسه با سال اول که سال تولد در مقاومت بود، در واقع باید سال " رشد و تثبیت " نامگذاری کرد.در این سال ضرورت تشکیل تیپ تدریجا مورد توجه قرار گرفت و سپاه با سازمان تیپ وارد عملیات طریق القدس شد.

در چارچوب استراژی جدید و با ترکیب هماهنگی نیروها و سازماندهی سپاه در شکل تیپ، عملیات طریق القدس با هدف قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب با تصرف و تامین تنگه چزابه و همچنین آزادسازی شهر بستان و هفتاد روستای دیگر در هشت اذر ماه 1360 اغاز شد.
برجسته ترین ویژگی عملیات طریق القدی نقش بسیار مهمه نیروهای مردمی بود. در واقع برای نخستین بار نیروهای مردمی در سطح گسترده ای سازماندهی و به کار گرفته شدند. در 17/11/1360 به مدت 13 روز عراقی ها به امید شکست روحیه ی ارتش ایران در تنگه چزابه مقاومت کردند. آزادسازی منطقه غرب ، رودخانه کرخه می توانست ضمن انهدام نیروهای دشمن، شهرهای شوش، اندیمشک، دزفول و پایگاه چهارم شکاری را از برد آتش توپخانه دشمن خارج سازد. سرانجام در تاریخ 28/12/1360 عملیات فتح المبین آغاز شد و پس از یک هفته منطقه به طور کامل پاک سازی شد. در این عملیات 165 قبضه توپ ، 320 دستگاه تانک نفربر دشمن به دست رزمندگان افتاد.کارشناسان این عملیات را به عنوان پیچیده ترین تلاش ایران در جنگ تا آن زمان که خفت بارترین شکست را از آغاز جنگ تاکنون نصیب عراق کرده بود. در این راستا بسیاری از سران کشورهای عربی فشارهای زیادی به آمریکا وارد ساختند. تا به حمایت از عراق اقدام نمایند. در آن زمان آمریکا یا ایران را به عنوان تهدید منطقه ای جایگزین شوروی کردند. بر اساس عملیات سپاه در ساعت 3 بامداد 10/02/1361 جاده ی اهواز- خرمشهرآزاد شد و خرمشهر فتح شد. خرمشهر در روند تحولات جنگ تحمیلی به عنوان نماد مقاومت سرسختانه ایران و پیروزی عراق به شمار می رفت. سرعت عمل قوای نظامی ایران با اتکا بر تاکتیک ویژه ی عملیات، عبور از رودخانه ی کارون و سقوط موانع عراق و آزادسازی زودهنگام خرمشهر نه تنها تمامی امیدهای حامیان عراق را به باد داد، بلکه دامنه ی نگرانی آنها را در مورد سرنوشت سیاسی رژیم صدام و آینده ی منتطقه گسترش داد.
از بعد سیاسی در واقع عراق با از دست دادن خرمشهر تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داد. در واقع خرمشهر برگ برنده ی عراق محسوب می شذ که به آزادسازی آن به دست رزمندگان اسلام و عقب نشینی تحقیرآمیز ارتش دشمن رژیم عراق به نقطه پایان نزدیک می شد.
سال دوم جنگ در وضعیتی به پایان رسید که کلیه ی مناطق اشغالی از لوث وجود متجاوزین پاک شده بود و ایران عملیات رمضان را به منظور تامین صبح شرافتمندانه در تاریخ 23 رمضان 1361 اجرا کرد.




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: یکشنبه 88 آبان 3::: ساعت 9:36 صبح
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

با عرض سلام حضور تمامی شما دوستان و کاربران عزیز و گرامی. ساعات خوشی را برای همه ی شما دوستان عزیز آزرمندیم. همانطور که از عنوان مطلب برمیاید در این پست و انشاءالله پست های آینده برآنیم که سالهای جنگ را در مطالبی چند نگاهی گذرا بیندازیم. چرا که امروزه شاهیدم که جوانان ما و بلاخص نسل سوم و چهارمی های انقلاب عبارت «هشت سال دفاع مقدس» برایشان گنگ و نامفهوم است. امید که بتوانیم شبهات جوانان عزیز این مرز و بوم را پاسخگو بوده و رضایت حضرت دوست و شهدای راه حق را مهیا سازیم.

سیری در جنگ ایران و عراق
محققین بر این باورند که وقوع انقلاب اسلامی و آثار و نتایج آن بیشترین تاثیر را در جنگ داشته است. . بدین معنا که با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط شاه ، بنای استراتژی آمریکا که بر دو ستون ایران و عربستان صعودی پی ریزی شده بود فرو ریخت و این مسئله مناسبات میان دو کشور ایران و عراق را دستخوش تحول کرد. بدین ترتیب که موازنه نسبی قوا که بین ایران و عراق حاکم بود تغییر کرد و با پیدایش خلأ قدرت در منطقه موج اسلامی می توانست ثبات منطقه را مورد تهدید جدی قرار دهد.
وضعیت نظامی ایران نشان دهنده کاهش توان دفاعی کشور و در نتیجه از میان رفتن قدرت بازدارندگی ایران در برابر عراق بود و این مسئله نقش اساسی در تصمیم گیری عراق برای تجاوز به ایران بود. رژیم عراق به منظور دستیابی و تسلط بر خلیج فارس اوضاع را به سود خود ارزیابی کرد.در این مرحله گرایش سیاسی عراق که به طور سنتی به سوی مشرق بود به سمت غرب چرخید. شمارش معکوس جنگ در سال 1358 آغاز شد. در فروردین 1359 آمریکا ضمن قطع رابطه با ایران به تحریم اقتصادی ایران اقدام کرد.....


شهریور 1359 تا شهریور 1360:::
اهمیت و جایگاه خوزستان در استراتژی تهاجمی عراق منجر به تمرکز اصلی توان ارتش عراق در این منطقه شد.لشکر 10 ارتش عراق در منطقه غرب رودخانه کرخه در عرض 4 روز فاصله 80 کیلومتری مرز تا رودخانه را در پشت سر گذاشتند. تجاوز ارتش عراق به ایران با استعداد 48 یگان سازماندهی شده در قالب تیپ ها و لشکرهای زرهی، مکانیزه و پیاده، با برخورداری از پشتیبانی 800 قبضه توپ ،5400 دستگاه تانک و نفربر، 400 قبضه توپ ضد هوایی،366 فروند هواپیما و 400 فروند هلی کوپتر صورت گرفت. مقصود رهبران عراق از تجاوز این بود که با شکست نظامی ایران اهداف خود مبنی بر قرارداد 1975، تجزیه استان خوزستان و در نهایت براندازی نظام جمهوری اسلامی را تأمین نماید.
لشکر 10 ارتش عراق در ساعت 9 صبح 5/7/1359 در کنار پل نادری مستقر شد. در محور بستان – سوسنگرد. و لشکر 9 زرهی در همان خیز اول با اشغال بستان و محاصره سوسنگرد و حمیدیه در نزدیکی اهواز رسید. که با شبیخون برادران سپاه به فرماندهی شهید غیور اصلی، اقدام به عقب نشینی کرد.لشکر 3 زرهی همراه با تیپ 33 نیروی مخصوص برای اشغال آبادان و خرمشهر وارد عمل شد. اما بر اثر مردم بسیج – سپاه خرمشهر تا 4/8/1359 آبادان به مدت 34 روز نتوانست شهر را تصرف کند. عراقی ها در 19/7/1359 آبادان را محاصره کردند و 15000 کیلومتر مربع از اراضی ایران را به اشغال خود در آوردند.

 

نقش حضور امام خمینی...



هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 88 مهر 9::: ساعت 5:24 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

ستاد شهید حاج سید محمد سعید جعفری

قابل توجه:

ریاست ، کارکنان ، اساتید ،اموردانشجویی ، امور فرهنگی ، بسیج دانشجویی کارمندی،اساتید و کلیه تشکلهای دانشجویی ذیربط،پایگاه های بسیج-هیئت های مذهبی وکلیه تشکلهای علاقمندبه راهیان نور

مقدمه:
      سفره پربرکت وپرنور دفاع مقدس با عطر جانبخش کاروانهای پیکر شهداءتفحص شده در جامعـه اسـلامـیمـان
            روح تازه ای گرفته بود که با حضور کاروانهای راهیان نور در مناطق عملیاتی غرب و جنوب به کمال رسیده،
            آری نعمات، برکات و فیوضات حضرت حق هرگز مختص زمان خاصی نبوده و این بار نیز کرامات حضـرتش
            سالها پس از اتمام جنگ، با ظرافتی خاص ما را مهمان همان سفره نور و معنویت فرمودند و ما مفتخریم که بـا
            آویختن مدال زرین خادمین الشهدا، خادم این کاروانها باشیم که رهبر فرزانه انقلاب به حق فرمودند:

                                            امروزه زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست!

شرح کلی طرح:
      ستادشهیدجعفری باراه اندازی چهارمقراسکان وخدمات مربوطه مانندآشپزخانه و...سیکل سه روزه گردش زائرینراهیان نور رامعین وطی یک برنامه منظم و کارشناسی شده زائرین را به بازدید از مناطق عمـلیـاتـی غرب(کرمانشاه،پـادگان ابـوذر، سـرپـل ذهاب،سه راهی شهادت، مطلع الفجر،گیلانغرب، تپه شهدای ارتش، چم امام حسن (ع)، جبهه روح الله،قصـر شیرین، خسروی، بازی دراز،شهید شیرودی، مرصاد، پاوه ، نوسود و موزه جنگ کرمانشاه) اعزام و در فضایــی آرام و آرمـانی بـا در اختیـار گـذاشتـن بسته های فرهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی و همراهی راویان و روحانیون و راهنمایان بستر مناسبـی را بـرای ارتباط گیـری زائرین با معنویات دفاع مقدس فراهم می نماید.

بازه زمانی:
       مدت زمان اجرای طرح از 10/04/88 الی 31/05/88 می باشد.هرکاروان طبق جدول زمانبـندی پنج روز در منطقـه بـرنامـه خواهد داشت داشت که از این مدت روز اول آن اختصاص به حرکت از مبداء و رسیدن به استان کرمانشاه و روز آخر بعنوان طی مسیر برگشت خواهد بود و سه روز مفید در منطقه به گردش خواهند پرداخت .

سیکل گردش:
                                                روز اول                   روز دوم                                

 مکان های بازدید قبل از ظهر:                               --------------------------               **   اردوگاه حضرت رسول(ص)، شهر گیلانغرب، یادمان مطلع الفجر

محل اقامه نماز ظهر و عصر و صرف نهار:                            بین راه                             **                                یادمان مطلع الفجر

مکان های بازدید بعد از ظهر:                                 قبور شهدای گمنام کرمانشاه          **  دشت دیره، پادگان موقعیت سیمرغ(محل شهید شیرودی)بازی دراز

محل اقامه نماز مغرب و عشاء:                                مقر اسکان شهر کرمانشاه            **                                         یادمان بازی دراز

محل صرف شام و استراحت شب:                           مقر اسکان شهر کرمانشاه           **                               مقر اسکان شهر سرپل ذهاب

برنامه شبانه:                                    توجیه برنامه ها، پخش کلیپ، دعا و نیایش       **                              روایتگری، مداحی، دعا و نیایش

                                                                               روز سوم                      روز چهارم

                                         نقطه صفر مرزخسروی، جبهه روح ا..،               **  یادمان شهدا پاوه، یادمان والفجر10،(نوسود یا تته)
                                                       شهر قصرشیرین، تپه شهدای ارتش                                 

                                                        بیمارستان تخریب شده قصر شیرین               **                         مقر پاوه

                                                       بیمارستان تخریب شده قصر شیرین
                                                           یادمان مرصاد، غار قوری قلعه                     **    موزه جنگ کرمانشاه، بازار سنتی کرمانشاه

                                            یادمان شهدای پاوه                            **                 مقر اسکان شهر کرمانشاه

                                         مقر اسکان شهر پاوه                            **                 مقر اسکان شهر کرمانشاه

                                  روایتگری، مداحی،دعا و نیایش                      **     روایتگری،مداحی، دعا و نیایش و برنامه ویژه وداع

                                                           روز پنجم:

                                                    حرکت به سمت شهر اعزام کننده

فرهنگی:

الف) محصولات فرهنگی:

    این محصولات ترکیبی برنامه ریزی شده دارد و بنا به خصوصیات کاروان بسته بندی می شود ،مثلاً :بسته فرهنگی دانشگاه ها، ادارات،موسسات، مساجد و .... متفاوت می باشند که کلیت آن به شرح زیر است:




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: جمعه 88 تیر 12::: ساعت 9:19 صبح
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

   1   2      >