سفارش تبلیغ
صبا ویژن


اعتکاف معجونی از نماز و قرائت قرآن و دعا است. اگر این معجون در ظرف سرشار از معنویت ریخته و تناول شود، بی شک داروی هر دردی خواهد بود. ماه مبارک رمضان که فضایل فراوانی برای آن بیان شده، بهترین ظرف برای این امر است. خلوت با معبود و راز و نیاز با او برای هر بنده ی مخلص در ماه مبارک رمضان توفیقی بس بزرگ را فراهم می کند. اگر به سیره ی اولیای دین مخصوصا سرور کائنات، پیامبر (صلی الله علیه و آله) نظری بیفکنیم، می بینیم که به اعتکاف در ماه رمضان اهمیت می دادند و اگر این سنت از ایشان به دلیلی فوت می شد، در صدد جبران آن در سال آینده بر می آمدند.

اعتکاف دهه ی آخر ماه رمضان
اعتکاف در دهه ی اول و دوم ماه رمضان فضیلت دارد، اما پیامبر (صلی الله عیلیه و آله) به دهه ی آخر ماه اهمیت بیشتری می داد و همیشه آن را به اعتکاف می گذراند.
حضرت امام صادق (ع) می فرماید:

« سیره ی رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) بر این بود که وقتی دهه ی آخر ماه رمضان می رسید، در مسجد معتکف می گردید و برای آن حضرت خیمه ای معین زده می شد، و او فرش و بستر خود را جمع می کرد »
(کلینی،محمدبن یعقوب،کافی، ج4،ص 175.)

اهتمام به اعتکاف در دهه ی آخر ماه رمضان ، شاید به این دلیل باشد که شب های قدر در آن قرار دارد و این خود بر اهمیت موضوع می افزاید.

امیر مؤمنان علی (ع) نقل می کند:
رسول خدا (صلی الله عیله و آله ) سالی در دهه ی اول ماه مبارک رمضان معتکف شد و در سال بعد در دهه ی دوم، در سال سوم وقتی از جنگ بدر بازگشت ، اعتکافش را قضا کرد. پس در خواب دید که شب قدر در دهه ی آخر ماه رمضان است و گویا حضرت در آب و گل سجده کرده است. وقتی بیدار شد به خانه بازگشت و مردم هم با او بودند. شب بیست و سوم ماه رمضان باران آمد. وقتی صبح شد رسول خدا (صلی الله عیلیه و آله) نماز خواند و مردم در صورت ان حضرت گل مشاهده کردند. از آن هنگام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همیشه در دهه ی آخر ماه رمضان معتکف می شد تا اینکه رحلت فرمود.
(نوری،میرزا حسین،مستدرک الوسائل،ج7،ص466.)

اعتکاف
التماس دعا
یاعلی




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 89 شهریور 11::: ساعت 5:36 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات