سفارش تبلیغ
صبا ویژن


سیری در جنگ ایران و عراق
جنگ در سال دوم: شهریور 1360 تا 1361
در مرحله جدید وبا در نظر گرفتن تجارب پیشین و با شناخت عمیق از دشمن و مطابق با توان و فارغ از روشهای کلاسیک که اساسآ حاصل ترجمه آیین نامه های ارتش آمریکا بود، در فاصله زمانی اسفند 1359 تا مهر 1360 مجموعآ بیش از 20 عملیات محدود اجرا شد.مشخصه این عملیاتها دستیابی به روش جدید برای شکستن خطوط دفاعی دشمن با اتکا به نیروهای بسیجی وسپاه بود.
شهید حسن باقری در فروردین 1360 پس از بحث با مسولین سپاه گفت: "باید به خود جرات داد وگفت که این نوع جنگیدن به درد نمی خورد ولازم است استراتژی جنگ عوض شود."
با تاکید ضرورت تغییر استراتژی جنگ سردار رضایی در این زمینه می گوید: استراتژی نظامی بطور کلی در ایران از هم پاشید.در این جا استراتژی جدید نیروهای حزب ا... آغاز شد.
آموزه ی جدید نیروهای انقلابی "سپاه وبسیج" در مرحله ی نخست شامل اصولی بود که بطور بنیادین با تفکر و روش فرماندهی بنی صدر در تعارض قرار داشت.
1
-حملات پی در پی به دشمن با اجرای عملیات محدود
2-تکیه بر عوامل معنوی هم چو وحدت ،ایمان وعشق به شهادت
3-
جذب نیرو وگسترش سازمان نیروهای انقلابی با سازماندهی بسیجی
4- همکاری با نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران وبکارگیری نیرو وامکانات آنها
5-اتخاذ تاکتیک های جدید با اتکا بر نیروهای پیاده و اجرای عملیات در شب
همچنین اندیشه های دفاعی سپاه تدریجاً شکل گرفت و زمینه های طرح ریزی عملیات گسترده وآزاد سازی کلیه ی مناطق اشغالی را فراهم ساخت.آیت ا... خامنه ای هنگامی که به عنوان نماینده ی امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع از نزدیک تحولات را پیگیری می کرد پس از فتح خرمشهر به این مسئله اشاره کرد که: "کلاً" تا قبل از عملیات ثامن الائمه ،عملیات ها غالباً موفق نبوده است وشاید یک یا دو عملیات تا حدودی موفق بوده وعلتش این است که تا قبل از این عملیات نیروهای مردمی به کار گرفته نمی شد یعنی از بسیج وسپاه  گذشته این مسولان نظامی حاضر نبودند حتی سپاه را در محیط کار نظامی راه بدهند ولذا از" درگیری های ما با بنی صدر همین مسئله بود."
بدین ترتیب در تاریخ 5مهر ماه 1360 در شرق رود خانه کارون عملیات ثامن الا ئمه با هدف شکستن محاصره آبادان آغاز شد وپس از 48 ساعت پس از نبرد ،مواضع دشمن در هم کوبیده شد .پس از عملیات فتح المبین عملاً توپخانه سپاه شکل گرفت.همچنین سپاه با جذب نیروهای مردم توانست 15 گردان نیرو سازماندهی کند.

عملیات ثامن الا ئمه :
نتایج این عملیات در اولین وهله در هم شکستن استرانژی دشمن در نقطه اصلی آن برخورداری از برگ برنده را ایران برای مذاکرات صلح،تلاش برای تداوم مقاومت در خرمشهر و منجر به حفظ آبادان شد. نتیجه دوم کسب اعتماد به نفس برای برداشتن گامهای بلندتر بود.
و با برنده شدن در این عملیات وضعیت روانی مناسبی در جامعه به وجود آمد. در نتیجه این تحول موقعیت لازم را برای طرح ریزی استراتژی آزادسازی مناطق اشغالی را به وجود آورد. یکی از کارشناسان نظامی خارجی بر این سلسله تاکید کرد که این پیروزی حقیقت را آشکار ساخت که برتری در قدرت رزمی و هوایی می تواند بی معنا باشد. این کارشناس همچنین اعتراف کرد و نوشت : " هنوز مشخص نشده است که ایرانیان چگونه به این حقیقت دست یافته اند."
پیروزی های حاصله در صحنه های سیاسی کشور با انتخاب آیت الله خامنه ای (مدظله) به ریاست جمهوری و گذر از مرحله بحران و بی ثباتی همراه با پیروزی در عملیات ثامن الائمه منجر بع دو اقدام شد.
1)سپاه سازمان رزم جدید خود را توسعه داد.
2)به موازات گسترش سازمان رزم اقدامات جدی و اساسی برای طرح ریزی یک سلسله عملیات به منظور آزادسازی کلیه ی مناطق اشغالی را آغاز کرد.
سال دوم جنگ را برای مقایسه با سال اول که سال تولد در مقاومت بود، در واقع باید سال " رشد و تثبیت " نامگذاری کرد.در این سال ضرورت تشکیل تیپ تدریجا مورد توجه قرار گرفت و سپاه با سازمان تیپ وارد عملیات طریق القدس شد.

در چارچوب استراژی جدید و با ترکیب هماهنگی نیروها و سازماندهی سپاه در شکل تیپ، عملیات طریق القدس با هدف قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب با تصرف و تامین تنگه چزابه و همچنین آزادسازی شهر بستان و هفتاد روستای دیگر در هشت اذر ماه 1360 اغاز شد.
برجسته ترین ویژگی عملیات طریق القدی نقش بسیار مهمه نیروهای مردمی بود. در واقع برای نخستین بار نیروهای مردمی در سطح گسترده ای سازماندهی و به کار گرفته شدند. در 17/11/1360 به مدت 13 روز عراقی ها به امید شکست روحیه ی ارتش ایران در تنگه چزابه مقاومت کردند. آزادسازی منطقه غرب ، رودخانه کرخه می توانست ضمن انهدام نیروهای دشمن، شهرهای شوش، اندیمشک، دزفول و پایگاه چهارم شکاری را از برد آتش توپخانه دشمن خارج سازد. سرانجام در تاریخ 28/12/1360 عملیات فتح المبین آغاز شد و پس از یک هفته منطقه به طور کامل پاک سازی شد. در این عملیات 165 قبضه توپ ، 320 دستگاه تانک نفربر دشمن به دست رزمندگان افتاد.کارشناسان این عملیات را به عنوان پیچیده ترین تلاش ایران در جنگ تا آن زمان که خفت بارترین شکست را از آغاز جنگ تاکنون نصیب عراق کرده بود. در این راستا بسیاری از سران کشورهای عربی فشارهای زیادی به آمریکا وارد ساختند. تا به حمایت از عراق اقدام نمایند. در آن زمان آمریکا یا ایران را به عنوان تهدید منطقه ای جایگزین شوروی کردند. بر اساس عملیات سپاه در ساعت 3 بامداد 10/02/1361 جاده ی اهواز- خرمشهرآزاد شد و خرمشهر فتح شد. خرمشهر در روند تحولات جنگ تحمیلی به عنوان نماد مقاومت سرسختانه ایران و پیروزی عراق به شمار می رفت. سرعت عمل قوای نظامی ایران با اتکا بر تاکتیک ویژه ی عملیات، عبور از رودخانه ی کارون و سقوط موانع عراق و آزادسازی زودهنگام خرمشهر نه تنها تمامی امیدهای حامیان عراق را به باد داد، بلکه دامنه ی نگرانی آنها را در مورد سرنوشت سیاسی رژیم صدام و آینده ی منتطقه گسترش داد.
از بعد سیاسی در واقع عراق با از دست دادن خرمشهر تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داد. در واقع خرمشهر برگ برنده ی عراق محسوب می شذ که به آزادسازی آن به دست رزمندگان اسلام و عقب نشینی تحقیرآمیز ارتش دشمن رژیم عراق به نقطه پایان نزدیک می شد.
سال دوم جنگ در وضعیتی به پایان رسید که کلیه ی مناطق اشغالی از لوث وجود متجاوزین پاک شده بود و ایران عملیات رمضان را به منظور تامین صبح شرافتمندانه در تاریخ 23 رمضان 1361 اجرا کرد.




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: یکشنبه 88 آبان 3::: ساعت 9:36 صبح
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات